Procentenheter

Nu måste jag få skriva av mig om något som verkligen irriterar mig. Nämligen det slapphänta och respektlösa användandet av orden "procent" och "procentenheter". Många verkar tro att det ena är en förkortad version av det andra, men att betydelsen är densamma. Så är inte fallet!


Vi tar ett fiktivt exempel:

20 % av lärarna var oengagerade år 2009. Andelen oengagerade lärare ökade till år 2010, då 30 % av dem bedömdes vara det.
Hur stor är ökningen?

Andelen oengagerade lärare ökade med 50 procent [(30-20)/20=0,5=50%]. Eller så kan vi säga att andelen ökade med 10 procentenheter [30-20=10].

Våga inte komma och säga att det är en ökning på 10 % !!!!
(förtydligande; om det hade varit en ökning på 10 % så skulle 22 % av lärarna vara oengagerade år 2010)


En annan sak som gör mig förundrad (förfärad?) är när folk säger saker liknande vad jag hörde på en föreläsning tidigare; "I dom här länderna består mer än 100 % av handeln av..."

...Eh? Mer än 100 % ?! Typ vadå, 110 % av handeln? Hur i hela *censur* kan man syfta på mer än 100 % ?!

Se, din lön kan öka med 110 % (och då skulle du bli jätteglad), men du kan inte föra över 110 % av din lön till matkontot (men kunde du det skulle du troligen bli jätteglad). För i min värld, alltså den verkliga, finns det inte 110 % av något (annat än kanske i talspråk)!


Gah, skönt att få skriva av sig...


Kommentarer
Postat av: Edvard

Mycket bra skrivet! Kunde inte ha gjort det bättre själv.

2011-02-17 @ 18:49:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0