Rädda hundar

- "Åh vilken vacker hund du har... Han är ju så trevlig och orädd! Det väntar man sig inte, man har ju hört mycket om hur rädda collies är..."
- "Jaa, jag har också hört det, men har faktiskt aldrig mött någon rädd collie. Så..."


Däremot har jag mött collies som har varit lite försiktiga. Och vet ni vad? Jag har även mött schäfrar, austalian shepherds, border collies, chihuahuor, belgiska vallhundar, foxterriers, shih tzus, amstaffs, bichoner, huskys, pudlar och många, många fler hundar som varit försiktiga. Ibland till och med rädda.

Okej. Om någon helt oväntat dyker upp från ingenstans och skriker, alldeles bakom min collie, så kommer han sannolikt att hoppa till av överraskningen. Troligen skulle man kunna bedöma hans reaktion som att han blev rädd. Och jag tycker att det skulle vara ett gott tecken på att det är en levande varelse jag har i andra änden av kopplet, och inte ett uppstoppat mjukisdjur. Så om du tycker att det gör collies till rädda hundar, okej. Hellre det än att han vänder sig om och går till attack...

Men jag tycker att synen på collie som en rädd ras är förlegad. Collies är trevliga allround-hundar, som funkar finfint till bruks, lydnad, utställning, promenadsällskap, soffpotatissällskap, familjehundar och massa andra aktiviteter man kan tänkar vilja pyssla med!




Collies är helt normala hundar! ...eller?


Kommentarer
Postat av: Emelie

Bra skrivet!

2010-09-23 @ 17:44:01
Postat av: Ann-Sofie

Jag håller med!

2010-09-27 @ 21:35:18
URL: http://collieforever.blogg.se/
Postat av: Clara

Nu har jag också skaffat en blogg. Får väl se hur aktivt jag kommer uppdatera den^^

2010-10-08 @ 20:03:01
URL: http://claraord.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0