Procentenheter

Nu måste jag få skriva av mig om något som verkligen irriterar mig. Nämligen det slapphänta och respektlösa användandet av orden "procent" och "procentenheter". Många verkar tro att det ena är en förkortad version av det andra, men att betydelsen är densamma. Så är inte fallet!


Vi tar ett fiktivt exempel:

20 % av lärarna var oengagerade år 2009. Andelen oengagerade lärare ökade till år 2010, då 30 % av dem bedömdes vara det.
Hur stor är ökningen?

Andelen oengagerade lärare ökade med 50 procent [(30-20)/20=0,5=50%]. Eller så kan vi säga att andelen ökade med 10 procentenheter [30-20=10].

Våga inte komma och säga att det är en ökning på 10 % !!!!
(förtydligande; om det hade varit en ökning på 10 % så skulle 22 % av lärarna vara oengagerade år 2010)


En annan sak som gör mig förundrad (förfärad?) är när folk säger saker liknande vad jag hörde på en föreläsning tidigare; "I dom här länderna består mer än 100 % av handeln av..."

...Eh? Mer än 100 % ?! Typ vadå, 110 % av handeln? Hur i hela *censur* kan man syfta på mer än 100 % ?!

Se, din lön kan öka med 110 % (och då skulle du bli jätteglad), men du kan inte föra över 110 % av din lön till matkontot (men kunde du det skulle du troligen bli jätteglad). För i min värld, alltså den verkliga, finns det inte 110 % av något (annat än kanske i talspråk)!


Gah, skönt att få skriva av sig...


Hjärnstillestånd?

Nu behöver jag hjälp av er, kära läsare.

Har precis varit på en föreläsning, det sista vi gjorde var ett räkneexempel angående aggregerad efterfrågan. Jag förstod inte riktigt uträkningen, så frågade mina studiekamrater, som dock inte tyckte att något var konstigt - allt var ju glasklart. Det var det inte för mig och eftersom att föreläsning slutade, gick jag fram till läraren och frågade honom. Han tyckte uppenbarligen att jag var en extremt jobbig och totalt intelligensbefriad student som gjorde det, så fick inget vettigt svar av honom.

Antingen är jag väldigt korkad eller så är jag överintelligent. Oavsett vad, så vill jag gärna ha svar på detta, jag vill förstå!
Detta är alltså vad jag körde fast på:

Lönen ökar med 1 kr.
40% går till skatt.
Vi väljer att konsumera 90% av vår inkomst (vilket bör vara 90% av 60 öre = 54 öre).
30% av detta är konsumtion av importvaror.
Efter detta gjordes en uträkning där man kom fram till att 24% är konsumtion av inhemska varor.

Jaha?

30% import och 24% inhemska varor. Vad finns det mer? Detta var alltså min fråga. Vad är den återstående delen?

Någon trodde att man inte hade dragit av skatten än. Men det hjälper ju inte direkt... Eller att man konsumerar 90% + 30% + 24%. Vore det möjligt att konsumera 144% av sin lön är denna uträkning värd nobelpriset i ekonomi!
Läraren sa ungefär att "tjaaa, det kanske kan vara skatt eller typ sparande..." Men skatten är ju redan avdragen och sparande bör ju vara dom 10% man väljer att inte konsumera?


Eftersom övriga elever och läraren tycker att detta är logiskt, har jag väl troligen fel. Men jag förstår inte hur... Snälla någon, upplys mig!!

Jahapp...

...då var det dags att lyfta 24 kg hund ner i badkaret, jobba en halvtimme för att lyckas blöta hela hunden (typiskt att han har korrekt päls, dvs bra täckhår och tät underull) för att sedan lyfta typ 35 kg hund ur badkaret.

Det är intressant just detta med att bada lilleklimp. För det tar fantastiskt lång tid att blöta honom, men när det väl är gjort, då har man verkligen lyckats. Så då väger han typ galet mycket... Jag ska höra om dom kan göra ett tillägg till grundskolans läroböcker i naturorienterande ämnen - Guldus lag. Det skulle passa fint i något kapitel om Newtons lagar. Eller kanske ännu bätte som komplement till Archimedes princip?

Yes!

Har fått resultaten från tentorna vi skrev i januari; G i mikro (NEK A) och VG i marknadsföring. Det betyder att första terminen på Civilekonomprogrammet är avklarad - utan tentaskulder. Lättnad!

...bara 7 terminer kvar nu! ;)


Flyttkartonger

...är ju fantastiska när man ska flytta och förhatliga när man har flyttat.


Jag hittar inte min te-kanna.

Fick börja letandet efter den med att kolla i alla köksskåp, ifall Janne hunnit packa upp den. Det hade han inte. Då var nästa steg att leta lådor av typen "inte hunnit packa upp än" (vilket är ungefär 1000 stycken i varje rum, i runda slängar, lite avrundat uppåt). Hittade ingen lämplig. Då var nästa steg att kolla i halvfärdiga lådor, dvs den typen som innehåller blandat krafs som härmed benäms "energitjuvar och andra eländiga produkter". Hittade lik förb*nnat ingen te-kanna. Vad gör man då? Ja, antingen fyller man istället en bunke med hett vatten och lägger ner typ 4 te-bollar i den vilket bör kunna jämföras med en te-kanna, om än en av betydligt klumpigare slag än den jag letade efter. Eller så gör man en mugg åt gången och får därmed avbryta pluggandet var tionde minut för att fixa nytt te. Ja ä int bitter...

RSS 2.0