Hjärnstillestånd?

Nu behöver jag hjälp av er, kära läsare.

Har precis varit på en föreläsning, det sista vi gjorde var ett räkneexempel angående aggregerad efterfrågan. Jag förstod inte riktigt uträkningen, så frågade mina studiekamrater, som dock inte tyckte att något var konstigt - allt var ju glasklart. Det var det inte för mig och eftersom att föreläsning slutade, gick jag fram till läraren och frågade honom. Han tyckte uppenbarligen att jag var en extremt jobbig och totalt intelligensbefriad student som gjorde det, så fick inget vettigt svar av honom.

Antingen är jag väldigt korkad eller så är jag överintelligent. Oavsett vad, så vill jag gärna ha svar på detta, jag vill förstå!
Detta är alltså vad jag körde fast på:

Lönen ökar med 1 kr.
40% går till skatt.
Vi väljer att konsumera 90% av vår inkomst (vilket bör vara 90% av 60 öre = 54 öre).
30% av detta är konsumtion av importvaror.
Efter detta gjordes en uträkning där man kom fram till att 24% är konsumtion av inhemska varor.

Jaha?

30% import och 24% inhemska varor. Vad finns det mer? Detta var alltså min fråga. Vad är den återstående delen?

Någon trodde att man inte hade dragit av skatten än. Men det hjälper ju inte direkt... Eller att man konsumerar 90% + 30% + 24%. Vore det möjligt att konsumera 144% av sin lön är denna uträkning värd nobelpriset i ekonomi!
Läraren sa ungefär att "tjaaa, det kanske kan vara skatt eller typ sparande..." Men skatten är ju redan avdragen och sparande bör ju vara dom 10% man väljer att inte konsumera?


Eftersom övriga elever och läraren tycker att detta är logiskt, har jag väl troligen fel. Men jag förstår inte hur... Snälla någon, upplys mig!!

Kommentarer
Postat av: Sara

Skulle just skriva att sparandet måste vara de 10% som inte konsumeras (logiskt?!). Inte återstående 36%. Såg sen att du konstaterat samma sak. Möjligen om det sparas pengar i någon annans namn, typ familjemedlem (då är det pengar jag inte längre har). Lite långsökt dock. Kanske räknas hyra, räkningar osv?



Så tyvärr systeryster kan jag inte bidra med någon ny infallsvinkel då jag ser det på samma sätt! Lustigt att inte en kotte tänkte på samma sätt.

2011-02-16 @ 19:28:03
URL: http://krutgumman.blogg.se/
Postat av: Linnea

Här ger man sig ut på djupt vatten, men.. Kan dom ha utgått från den hela kronan från början? Alltså 30% import och 24% inhemska varor är 54% tillsammans. 54% av 1 krona är 54 öre, vilket är det du kom fram till att dom konsumerade... förstår du? Jag förstår knappt men det är då enda sättet jag får ihop det på. :)

2011-02-17 @ 13:19:05
URL: http://linnch.blogg.se/
Postat av: Linnea

Kom inte min idé in här?

2011-02-17 @ 13:50:24
Postat av: Hanna

Hm, bra tänkt där Linnch! Jag borde ha tänkt på att det var något lurt med procenten, eftersom att våra kära lärare har noll och ingen förståelse för användadet av "procent, t.ex. verkar dom inte veta den betydelsefulla skillnaden på "procent" och "procentenhet". När han sa att 30% konsumtion är av importvaror tog jag för givet att han menade just 30% av konsumtionen (vilket skulle vara 16,2 öre)...

Haha, tillåt mig att totalt såga det här exemplets uppbyggnad, då 40% skatt, 24% inhemska varor och 30% import ska dras av det ursprungliga beloppet, medan 90% konsumtion (och alltså 10% typ sparande) ska dras av beloppet vi fått efter skatt - utan att det framgår i uppgiften!

Nå, tack för att ni skrivit här, nu kanske jag får lite ro i kroppen och kan släppa det här! Kan dock fortfarande inte släppa att läraren inte förstod vad jag menade ;)

2011-02-17 @ 14:20:06
URL: http://tjattes.blogg.se/
Postat av: Linnea

Men lärare (dom flesta) är ju ett eget släkte som tyvärr inte har så mycket gemensamt med oss andra i tankesätt, pedagogik osv... ;)

2011-02-17 @ 16:38:40
URL: http://linnch.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0